PEOPLE POWERED TOURISM
La data de 29.05.2025, Consiliul Municipal Chișinău a aprobat Decizia nr.2/17 „Cu privire la implementarea Proiectului „People Powered Tourism” prin care a fost acceptată participarea Primăriei municipiului Chişinău, în calitate de Partener, la implementarea proiectului People Powered Tourism.
În cadrul proiectului People Powered Tourism, 14 parteneri din 10 țări ale Regiunii Dunării își unesc eforturile pentru a împuternici comunitățile locale din cartierele mai puțin frecventate ale orașelor turistice și din zonele rurale izolate din apropierea acestora, acest sprijin se realizează prin mecanisme de inovație sociale, care le permite acestor comunități să valorifice resursele culturale / naturale neexploatate și să co-creeze servicii turistice durabile, bazate pe experiență și cu impact transformator. Scopul este consolidarea sau dezvoltarea economiei locale bazate pe vizitatori și generarea de beneficii socio-economice la nivel local.
Parteneriatul larg, format din organizații diverse, reunește cunoștințe complementare și este susținut de 12 parteneri strategici asociați (ASP – Associated Strategic Partners) din 9 țări ale Regiunii Dunării.
Partenerii (PPs):
Municipalitatea Szeged – Lider de proiect (HU), Szeged and Surroundings Tourism Nonprofit Ltd. (HU), BURST Non-profit Ltd. (HU), Agenția de Dezvoltare Dubrovnik DURA (HR), Institutul de Turism (HR), Orașul Sarajevo (BA), Agenția Metropolitană Brașov pentru Dezvoltare Durabilă (RO), Organizația de Management al Destinației Timișoara (RO), Orașul Sombor (SRB), Camera de Comerț și Industrie Vratsa (BG), Organizația nonguvernamentală Green Home (ME), Agenția de Dezvoltare Regională pentru regiunea@ Podravje – Maribor (SI), Primăria Municipiului Chișinău (MD), Agenția pentru Dezvoltare Durabilă a Regiunii Carpatice “FORZA” (UA)
Durată: 01.04.2025 – 31.03.2028
Buget:
Buget total UE: 2.538.365,00 EUR
Bugetul partenerului: 155.241,00 EUR
Finanțare națională: 31.048,20 EUR
Obiectivul proiectului:
Scopul proiectului este de a răspunde provocărilor turismului modern printr-o abordare nouă – economia vizitatorilor – implicând eficient comunitățile locale.
În centrul acestui „turism nou ” se află conexiunile umane, întâlnirile, experiențele personalizate și nevoile unice care îmbogățesc oferta destinațiilor turistice. Conform acestei perspective noi, accentul nu mai este pus pe produsele și atracțiile disponibile în destinații, ci pe impactul lor socio-economic asupra comunităților locale, permițând astfel crearea unor experiențe de înaltă calitate pentru vizitatori. La rândul lor, aceste experiențe pot genera schimbări reale, sociale și economice, în comunitatea locală a destinației.
Probleme-cheie abordate de proiect:
Proiectul abordează probleme globale precum:
- Sustenabilitatea:Echilibrarea impactului turismului asupra mediului, economiei și societății.
- Supra-aglomerarea turistică:Gestionarea numărului excesiv de vizitatori în siturile istorice populare și consolidarea atractivității destinațiilor mai puțin cunoscute.
- Implicarea comunităților locale:Multe zone rurale sau cu un nivel scăzut de dezvoltare economică nu conștientizează potențialul resurselor lor culturale și naturale și dispun de resurse limitate pentru a dezvolta un turism sustenabil.
- Oportunități în ecoturism:Valorificarea potențialului tot mai mare al ecoturismului, prin promovarea turismului bazat pe natură.
Rezultate așteptate:
- PPT Toolbox: Un set de instrumente care ajută comunitățile locale să conceapă servicii turistice cu beneficii sociale și economice.
- PPT Guidebook: Un ghid care sprijină turismul sustenabil, cu accent deosebit pe soluțiile bazate pe natură.
- Platforma Economică pentru Dezvoltarea turismului în regiunea Dunării:Un spațiu online destinat furnizorilor de servicii turistice și factorilor de decizie pentru a accesa bune practici și soluții inovatoare.
- Plan de dezvoltare pentru economia vizitatorilor: Zece planuri de acțiune transnaționale, elaborate colaborativ, pentru susținerea transformării turismului local pe baza valorilor economiei vizitatorilor.
 
               
              